4 اکتبر 2023 - تحقیقات جدیدی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در هامبورگ آلمان (2 تا 6 اکتبر) ارائه شد، طیف وسیعی از ویژگی های مرتبط با خطر بالاتر ایست قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را شناسایی کرد. اینها شامل: برخی از داروهای آنتی بیوتیکی و آنتی سایکوتیک و پروکینتیک هایی (داروهایی که برای درمان علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ استفاده می شوند) که معمولاً تجویز می شوند و قند خون ناشتا پایین، است.

ایست قلبی ناگهانی (SCA) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. وضعیتی که در آن قلب به طور ناگهانی پمپاژ خون را متوقف می کند. ایست قلبی ناگهانی، مسئول 50 درصد مرگ و میرهای قلبی و 20 درصد از کل مرگ و میرها در کشورهای با درآمد بالا است.

خطر ابتلا بهSCA در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. با این حال، پیش بینی وقوع SCA هنوز دشوار است، به ویژه در کسانی که سابقه بیماری قلبی عروقی(CVD)  ندارند.

پیتر هارمز و همکارانش از Amsterdam UMC، یک مطالعه مورد شاهدی را بر اساس سوابق ثبت شده توسط پزشکان عمومی برای ارزیابی ویژگی‌های بالینیSCA در افراد مبتلا بهدیابت نوع 2 با و بدون سابقهCVD ، انجام دادند.

این مطالعه شامل 3919 فرد مبتلا بهT2D بود: 689 مورد و 3230 فرد کنترل. گروه اول شامل افرادی بودند که از سال 2010 تا 2019 در منطقه نورد هلند دچار ایست قلبی ناگهانی شده بودند، هر کدام از نظر سن، جنس و مطب پزشک عمومی(GP (با حداکثر پنج گروه کنترل غیرSCA مطابقت داده شدند.

اندازه‌گیری‌های بالینی شامل فشار خون و خوانش قند خون، مصرف دارو و سابقه پزشکی به مدت پنج سال منتهی بهSCA ، از سوابق GP به دست آمد. اندازه‌گیری‌هایی که در سوابق ثبت نشده‌ بودند به عنوان «ناشناخته» طبقه‌بندی شدند.

چندین ویژگی با افزایش خطرSCA در افراد با و بدون CVD مرتبط بود: سابقه آریتمی(68٪ افزایش خطر SCA)، رفتار ناشناخته سیگار کشیدن (40٪ افزایش)، مصرف انسولین (138٪ افزایش) و  داروهای پروکینتیک طولانی کننده یQTc (66 درصد افزایش).

بسیاری از داروهای رایج، از جمله برخی از داروهای پروکینتیک، آنتی بیوتیک و ضد روان پریشی، با تغییر در عملکرد سیستم الکتریکی قلب به نام طولانی شدن QT مرتبط هستند و به عنوان طولانی کننده های QTc توصیف می شوند. پروکینتیک های طولانی کننده QTc شامل دومپریدون است. آنتی بیوتیک های طولانی کننده QTc شامل مارکولیدها و فلوروکینولون ها هستند. داروهای ضد روان پریشی طولانی کننده QTc شامل هالوپریدول است.

در افراد مبتلا بهCVD (352 مورد/1207 کنترل)، آلبومینوری متوسط (54 درصد افزایش خطر)، آلبومینوری شدید (55 درصد افزایش) و آلبومینوری ناشناخته (90 درصد افزایش) و نارسایی قلبی (85 درصد افزایش) با SCA مرتبط بودند.

در افراد بدونCVD (337 مورد / 2023 کنترل)، قند خون ناشتای پایین- نشانه ای از کنترل قند خون بسیار دقیق(هموگلوبین A1cکمتر از 4.5 میلی مول بر مول با 150 درصد افزایش)، فشار خون سیستولیک شدیداً بالا(بیش از 180 میلی متر جیوه با 121 درصد افزایش)، کلسترول پایینHDL (کمتر از 1.0 میلی مول بر لیتر با 35 درصد افزایش)، کلسترولLDL بالا(بیش از 2.6 میلی مول بر لیتر با 64 درصد افزایش)، استفاده از داروهای ضد روانپریشی طولانی کنندهQTc (187٪ افزایش) و داروهای آنتی بیوتیک طولانی کننده QTc(66 درصدافزایش) با SCA مرتبط بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که در افراد دیابتی نوع 2مبتلا به CVD؛ آلبومینوری، نارسایی قلبی و استفاده از داروهای پروکینتیک طولانی کنندهQTc با خطرSCA مرتبط است، در حالی که در افراد مبتلا به T2D بدون سابقه CVD؛ قند خون ناشتای پایین، فشار خون شدیداً بالا، دیس لیپیدمی (سطح ناسالم چربی خون) و استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای آنتی سایکوتیک و پروکینتیک های طولانی کننده QTc، با خطر SCA مرتبط هستند.

آقای هارمز افزود: پزشکان عمومی از قبل می‌دانند که عوامل خطر کلاسیک قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، خطر ایست قلبی ناگهانی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می‌دهد، با این حال، ارتباط قند خون ناشتا پایین و داروهای آنتی‌بیوتیک، آنتی‌سایکوتیک و پروکینتیک با ایست قلبی ناگهانی، کمتر شناخته شده است.نتایج ما بر نیاز پزشکان عمومی به آگاهی از خطرات ناشی از کنترل شدید قند خون و تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌سایکوتیک‌ها و پروکینتیک‌های رایج، تاکید دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-commonly-drugs-linked-higher-sudden.html